Plug-in hybrids met dieseltechnologie

De volgende mijlpaal op het gebied van elektrificatie! 

 

De marktintroductie van de derde generatie plug-in hybrids is een volgende stap in het elektro-offensief van Mercedes-Benz. Deze modellen bieden klanten het beste van twee werelden: in de stad rijden ze volledig elektrisch, op lange afstanden profiteren ze van de actieradius van de verbrandingsmotor. Ze maken de auto efficiŽnter omdat ze ten eerste energie recupereren en ten tweede ervoor zorgen dat de verbrandingsmotor met efficiŽnte toerentallen  draait. EQ Power staat ook garant voor een hoge dynamiek. De volgende nieuwe Plug-in hybrid modellen zijn te bestellen vanaf april 2019:



De Mercedes-Benz C 300 de Limousine en Estate 
zijn bijzonder dynamische voorbeelden van de derde generatie plug-in hybrid technologie van Mercedes-Benz. Deze wordt in de C-Klasse voor het eerst gekoppeld aan de ultramoderne viercilinder dieselmotor. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW/306 pk. Het resultaat: een auto die tot 57 km (NEDC) elektrisch kan afleggen zonder lokale emissies. Daarnaast zorgt de combinatie van dieselmotor en elektromotor voor een hoog rijcomfort, een uitstekende trekkracht en een hoge efficiŽntie dankzij de 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie. De aflevering van de eerste modellen is medio 2019 gepland. (brandstofverbruik gecombineerd 1,6-1,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 42-39 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 19,1-18,7 kWh/100 km)2



De Mercedes-Benz E 300 e Limousine* en E 300 de Limousine en Estate** 
zijn gericht op een belangrijke doelgroep voor de comfortabele topmodellen van Mercedes-Benz: mensen die veel kilometers rijden en die voornamelijk kijken naar het langeafstandscomfort, maar daarnaast ook willen rijden zonder lokale emissies, bijvoorbeeld in de stad. Een ander voordeel van de Mercedes-Benz E Klasse plug-in hybrids is het hoge aanhangwagengewicht tot 1.800 kg. *(brandstofverbruik gecombineerd 2,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 45 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 14,5 kWh/100 km)3 **(brandstofverbruik gecombineerd 1,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 44-41 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 19,7-18,7 kWh/100 km)2



De Mercedes-Benz S 560 e 
was het eerste model waarin de technologie van de huidige generatie plug-in hybrids debuteerde. De doorontwikkelde componenten en de nieuwe anticiperende functies van het intelligente aandrijfmanagement zorgen voor betere elektrische prestaties en, last but not least, voor meer gebruiksgemak dankzij snellere oplaadtijden. De efficiŽntie van de 9G-TRONIC plug-in hybrid transmissie en een nieuwe lithium-ion-accu zorgen in de luxe limousine voor een volledig elektrische actieradius tot 50 kilometer (NEDC). De hybride aandrijving in de S 560 e combineert de 270 kW (367 pk) V6-benzinemotor met 90 kW EQ Power. De eerste leveringen staan gepland vanaf januari 2019. (brandstofverbruik gecombineerd 2,6-2,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 59-57 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 20,2-20,0 kWh/100 km)2


A State-of-the-art diesel: OM 654

De nieuwe plug-in diesel hybrids in de C- en E-Klasse maken beide gebruik van de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor. Deze ultramoderne motorfamilie legt de lat qua efficiŽntie een stuk hoger. Het is de eerste dieselmotor voor een personenauto die gebruikmaakt van een verbrandingsproces met getrapte verbrandingskommen in de zuigers. Andere innovaties zijn de combinatie van een aluminium motorblok en metalen zuigers alsmede de verder verbeterde NANOSLIDEģ-cilinderwandcoating. De interne wrijving is met circa 25 procent verminderd. De nieuwe motor profiteert tevens van de toepassing van de vierde generatie Common-Rail inspuiting met een druk tot 2050 bar.
Tegelijkertijd is de motor compacter dan zijn voorganger. Alle componenten die relevant zijn voor een efficiŽnte emissiereductie zijn direct aan de motor gemonteerd. Dankzij de plaatsing in de buurt van de motor kent de uitlaatgasnabehandeling een beperkt warmteverlies en uitstekende bedrijfsomstandigheden.


Intelligente bedieningsstrategie met ECO-assistent
De nieuwe hybrids ondersteunen de bestuurder op tal van manieren wat betreft anticiperend en zuinig rijden: door aanwijzingen het gaspedaal los te laten als de omstandigheden daarom vragen, bijvoorbeeld bij het naderen van een snelheidslimiet, en door innovatieve functies zoals ‘zeilen‘ en recuperatie. Hiervoor worden navigatiegegevens, de verkeersbordenherkenning en informatie van de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) aan elkaar gekoppeld en verwerkt.
De ECO-assistent houdt rekening met de volgende rijsituaties en informatie bij het geven van rijtips en het vaststellen van de efficiŽntiestrategie:
• Het traject (bochten, kruisingen, rotondes, hellingen)
• Snelheidslimieten
• De afstand tot voorliggers


De ECO-assistent genereert op de achtergrond continu ‘zeil’simulaties: afhankelijk van de laadstatus van de accu en de verkeerssituatie wordt berekend of het zin heeft om de auto te laten ‘zeilen’ met een zo laag mogelijke rijweerstand, waarbij de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, of dat de auto zou moeten worden vertraagd zodat de accu efficiŽnt kan worden opgeladen (recuperatie).


Het haptische gaspedaal ondersteunt de bestuurder bij het hanteren van een zuinige en comfortabele rijstijl. Een variabel drukpunt in het pedaal laat de bestuurder bijvoorbeeld weten dat het maximale elektrische vermogen wordt geleverd. Als de bestuurder het gaspedaal voorbij het drukpunt drukt, wordt de verbrandingsmotor ingeschakeld. Een voelbare weerstand in het haptische gaspedaal geeft de bestuurder het advies om zijn voet van het gaspedaal te halen. Als de bestuurder dit advies opvolgt, wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld en van de aandrijflijn ontkoppeld.


Binnen de systeemgrenzen stuurt de ECO-assistent de stationaire modus aan zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. De bestuurder wordt hier ook visueel op geattendeerd, bijvoorbeeld bij het ‘voet van het gaspedaal’-symbool in het centrale display (of, indien aanwezig, het head-up display). Tegelijkertijd laat een diagram zien wat de reden is voor deze aanbeveling (bijvoorbeeld ‘naderende kruising’ of ‘naderende helling’).
Om de bestuurder te stimuleren om de aanbevelingen van de ECO-assistent op te volgen, legt de boordcomputer vast hoeveel kilometers/hoe lang er tijdens een rit werd gereden met een uitgeschakelde motor, dit wordt weergegeven op het centrale display. De acties van de bestuurder worden niet alleen beloond met een lager brandstofverbruik, maar ook met een grotere elektrische actieradius.



Performance naar wens van de bestuurder: vier hybride modi

Afhankelijk van de wens van de bestuurder kunnen er vier hybride modi worden ingesteld:
HYBRID: de standaardinstelling. Alle functies, zoals elektrisch rijden, boosten en recuperatie, zijn beschikbaar en worden gebruikt, al naar gelang de rijsituatie en het traject
E-MODE: elektrisch rijden, bijvoorbeeld in het centrum van een stad. Het gaspedaal beschikt over een drukpunt dat aangeeft wanneer de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld
E-SAVE: de opgeladen accu doet dienst als reserve om in een later stadium puur elektrisch rijden mogelijk te maken
CHARGE: de accu wordt opgeladen tijdens het rijden

Hybride aandrijflijn van de derde generatie: krachtiger en compacter
De hybride transmissie van de derde generatie is gebaseerd op de automatische transmissie 9G-TRONIC. De koppelomvormer, de koppeling en de elektromotor zijn ondergebracht in een innovatieve hybride aandrijfunit. Het compacte design werd gerealiseerd door de scheidingskoppeling, de torsie-vibratiedemper en de lockup-koppeling van de koppelomvormer binnen de rotor van de elektromotor te plaatsen. De koppelomvormer met zijn krachtige en zeer efficiŽnte hydraulische circuit biedt de vertrouwde soepelheid bij het wegrijden in hybride modus.
De samen met Bosch in de joint venture EM-motive ontwikkelde elektromotor werd speciaal ontworpen voor de 9G-TRONIC plug-in hybrid transmissie. De eveneens nieuwe vermogenselektronica zorgt ervoor dat de aandrijflijn meer vermogen en koppel levert dan de tweede generatie. Het elektrische vermogen van 90 kW en 440 Nm draagt bij aan soeverein rijgevoel. De topsnelheid is in de elektromodus verhoogd van 130 naar 140 km/h.


Een belangrijke bijdrage aan de grotere elektrische actieradius van circa 50 km is de nominale capaciteit van de nieuwe lithium-ion-accu, die is toegenomen tot 13,5 kWh terwijl de accu even groot is gebleven. Doordat de accu niet meer is gevuld met lithium-ijzer-fosfaat (LiFePo), maar met lithium-nikkel-mangaan-kobalt (Li-NMC) kon de celcapaciteit worden vergroot van 22 naar 37 Ah. Het zeer efficiŽnte accusysteem wordt geleverd door Daimlers dochteronderneming Deutsche ACCUMOTIVE. De vermogenselektronica is ondergebracht in het motorcompartiment.

Wilt u meer informatie over de nieuwe Plug-in hybrid modellen van Mercedes-Benz? Vult u dan onderstaande contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op:


Naamgegevens


 
 
 
 
 


Adresgegevens


 
 
 
 
 


Contactgegevens


 
 
 
 



    Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart