Profiteer nu nog van de BPM-vrijstelling
Als ondernemer kunt u momenteel nog profiteren van de BPM-vrijstelling bij de aanschaf van een traditionele bedrijfswagen. Deze vrijstelling vervalt echter per 1 januari 2025. De overheid voert de wijziging door om de verkoop van milieuvriendelijkere voertuigen, zoals elektrische bestelwagens, te stimuleren.
Dit betekent dat bedrijfswagens met een verbrandingsmotor vanaf 2025 onderhevig zullen zijn aan BPM, afhankelijk van de CO₂-uitstoot. Dit kan de prijs van voertuigen met een verbrandingsmotor met wel 40% verhogen.
Wat betekent dit voor uw bedrijfswagen?
Voor de Mercedes-Benz modellen met een verbrandingsmotor zoals de Vito en Sprinter kan de prijs met duizenden euro's stijgen door de CO₂-gerelateerde BPM-heffing.
Bijvoorbeeld, de Vito 114 CDI met een CO₂-uitstoot van 137 gram per km zou in 2025 €10.058 duurder zijn.
Dit is een prijsverhoging van zo'n 45% ten opzichte van de huidige situatie.
*Bovenstaande prijsstijging is een voorbeeld gebaseerd op de huidige bpm-regels per 1 januari 2025 voor modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Vito en Sprinter. De daadwerkelijke prijsverhoging kan variëren.
BPM voordeel
Wat kunt u nu doen?
Profiteer van de BPM-vrijstelling door vóór 31 december 2024 een Mercedes-Benz bestelwagen aan te schaffen en te registreren.
Zo bespaart u duizenden euro's!
Daarnaast blijven volledig elektrische bestelwagens zoals de eVito en eSprinter volledig vrijgesteld van BPM, wat de overstap naar elektrisch rijden extra aantrekkelijk maakt.
Hulp nodig bij uw keuze?
Neem contact met ons op
De verandering van de BPM-regels is het perfecte moment om uw wagenpark te heroverwegen. Wilt u de overstap naar elektrisch maken? Of wilt u de voordelen van een dieselvoertuig benutten?
Onze adviseurs staan klaar om samen met u de beste oplossing te vinden, rekening houdend met uw situatie en mogelijkheden.
Wij zorgen voor eerlijk advies en begeleiden u in alle stappen, inclusief subsidiemogelijkheden en de gevolgen van de Zero Emissiezones.
-
Hoe zit het met de Datum Eerste Toelating en de overgangsregeling?
Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt de bpm-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto aanschaffen. Dit betekent dat er voortaan bpm moet worden betaald. Er is een overgangsregeling voor bestelauto's die vóór het einde van 2024 op de weg komen.
Wat houdt deze overgangsregeling in?
Datum Eerste Toelating (DET): Deze overgangsregeling betekent dat de DET waar ook ter wereld van de bestelauto bepalend is. Heeft uw bestelauto een DET van uiterlijk 31 december 2024? Dan blijft de bpm-vrijstelling gelden zoals die nu is.
Voorwaarden: De bestelauto moet voldoen aan de fiscale inrichtingseisen om onder de overgangsregeling te vallen.
-
Blijft de vijfjaarstermijn gelden onder de overgangsregeling?
Ja, de vijfjaarstermijn blijft van kracht voor bestelauto's die onder de overgangsregeling vallen.
Wat houdt dit precies in?
- Voor bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. Dit betekent dat ook de volledige bpm-afschrijving in vijf jaar blijft gelden.
- Vijfjaarstermijn voor vrijstelling: Als u binnen vijf jaar niet meer aan de voorwaarden voor de ondernemersvrijstelling voldoet, is alleen de resterende bpm verschuldigd.
- Import van gebruikte bestelauto's: Importeer je een gebruikte bestelauto die minimaal vijf jaar oud is en een DET heeft van uiterlijk 31 december 2024? Dan hoeft er geen bpm meer betaald te worden.
-
Wat bedoelt de Belastingdienst met een 'Datum Eerste Toelating' (DET) vóór 1 januari 2025?
De Belastingdienst bedoelt hiermee dat de bestelauto uiterlijk op 31 december 2024 op naam moet zijn gezet.
Tip voor ondernemers:
- Om gebruik te maken van de overgangsregeling, kunt u het grijze kenteken in 2024 alvast op naam van uw bedrijf zetten en het voertuig vervolgens in de bedrijfsvoorraad plaatsen. Hierdoor krijgt de bestelauto een DET in 2024 en valt het onder de overgangsregeling.
- Bij verkoop aan een andere ondernemer: Als u de bestelauto later verkoopt aan een ondernemer, kunt u de bpm-vrijstelling doorgeven met een doorschuifverklaring. Dit voorkomt dat er rest-bpm betaald hoeft te worden bij de verkoop.
-
Wat betekent de nieuwe bpm-regeling voor gebruikte bestelauto's?
De nieuwe bpm-regeling geldt vanaf 1 januari 2025 voor alle bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 1 januari 2025. Voor bestelauto's met een DET van vóór die datum is er een overgangsregeling:
- Ondernemersvrijstelling blijft gelden: Als uw bestelauto een DET heeft van uiterlijk 31 december 2024, blijft de bpm-vrijstelling van kracht zolang u aan de voorwaarden voldoet. U kunt dus zonder bpm-heffing blijven rijden.
- Verkoop na 2025: Gebruikte bestelauto's met een DET tot en met 2024 kunnen ook na 1 januari 2025 worden verkocht met behoud van de bpm-vrijstelling, door gebruik te maken van de doorschuifregeling.
- Import van gebruikte bestelauto's: Na 1 januari 2025 kunt u nog steeds bpm-vrijstelling toepassen bij de import van bestelauto's uit het buitenland, zolang deze een DET hebben van uiterlijk 31 december 2024.
-
Hoe zit het met de Datum Eerste Toelating en de overgangsregeling?
Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt de bpm-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto aanschaffen. Dit betekent dat er voortaan bpm moet worden betaald. Er is een overgangsregeling voor bestelauto's die vóór het einde van 2024 op de weg komen.
Wat houdt deze overgangsregeling in?
Datum Eerste Toelating (DET): Deze overgangsregeling betekent dat de DET waar ook ter wereld van de bestelauto bepalend is. Heeft uw bestelauto een DET van uiterlijk 31 december 2024? Dan blijft de bpm-vrijstelling gelden zoals die nu is.
Voorwaarden: De bestelauto moet voldoen aan de fiscale inrichtingseisen om onder de overgangsregeling te vallen.
-
Blijft de vijfjaarstermijn gelden onder de overgangsregeling?
Ja, de vijfjaarstermijn blijft van kracht voor bestelauto's die onder de overgangsregeling vallen.
Wat houdt dit precies in?
- Voor bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. Dit betekent dat ook de volledige bpm-afschrijving in vijf jaar blijft gelden.
- Vijfjaarstermijn voor vrijstelling: Als u binnen vijf jaar niet meer aan de voorwaarden voor de ondernemersvrijstelling voldoet, is alleen de resterende bpm verschuldigd.
- Import van gebruikte bestelauto's: Importeer je een gebruikte bestelauto die minimaal vijf jaar oud is en een DET heeft van uiterlijk 31 december 2024? Dan hoeft er geen bpm meer betaald te worden.
-
Wat bedoelt de Belastingdienst met een 'Datum Eerste Toelating' (DET) vóór 1 januari 2025?
De Belastingdienst bedoelt hiermee dat de bestelauto uiterlijk op 31 december 2024 op naam moet zijn gezet.
Tip voor ondernemers:
- Om gebruik te maken van de overgangsregeling, kunt u het grijze kenteken in 2024 alvast op naam van uw bedrijf zetten en het voertuig vervolgens in de bedrijfsvoorraad plaatsen. Hierdoor krijgt de bestelauto een DET in 2024 en valt het onder de overgangsregeling.
- Bij verkoop aan een andere ondernemer: Als u de bestelauto later verkoopt aan een ondernemer, kunt u de bpm-vrijstelling doorgeven met een doorschuifverklaring. Dit voorkomt dat er rest-bpm betaald hoeft te worden bij de verkoop.
-
Wat betekent de nieuwe bpm-regeling voor gebruikte bestelauto's?
De nieuwe bpm-regeling geldt vanaf 1 januari 2025 voor alle bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 1 januari 2025. Voor bestelauto's met een DET van vóór die datum is er een overgangsregeling:
- Ondernemersvrijstelling blijft gelden: Als uw bestelauto een DET heeft van uiterlijk 31 december 2024, blijft de bpm-vrijstelling van kracht zolang u aan de voorwaarden voldoet. U kunt dus zonder bpm-heffing blijven rijden.
- Verkoop na 2025: Gebruikte bestelauto's met een DET tot en met 2024 kunnen ook na 1 januari 2025 worden verkocht met behoud van de bpm-vrijstelling, door gebruik te maken van de doorschuifregeling.
- Import van gebruikte bestelauto's: Na 1 januari 2025 kunt u nog steeds bpm-vrijstelling toepassen bij de import van bestelauto's uit het buitenland, zolang deze een DET hebben van uiterlijk 31 december 2024.