Wij adviseren u graag!
De toekomst is klimaatneutraal
In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn, de CO2-uitstoot moet daarom met 49% omlaag.
Bestelwagens die rijden op diesel verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld en elektrisch rijden wordt de nieuwe standaard.
Om u hier zo goed mogelijk op voor te bereiden zetten wij alle belangrijke maatregelen en veranderingen voor u op een rij.
Zero-emissiezones.
Gemeenten mogen vanaf 2025 zero-emissieszones invoeren. In deze zones mogen alleen bestelwagens rijden zonder diesel of benzine. Vanaf 1 januari 2025 mogen bedrijfswagens met een emissieklasse lager dan Euro 5 de zero-emissie zones niet meer binnen. Voor bestelwagens met een emissieklasse Euro 6 zal deze regel ingaan op 1 januari 2028. Benieuwd naar de emissieklasse van uw voertuig? Dit kunt u vinden via de Milieuzonecheck.
Inmiddels hebben 29 gemeenten de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen. De ingangsdata van de zero-emissiezones in de diverse steden verschillen, op de afbeelding links kunt u de steden en de ingangsdatum zien.
Milieuzones voor dieselvoertuigen.
Voorbereid op de milieuzones!
Steeds meer steden voeren de milieuzones in en op steeds meer plekken moet u dus van te voren bedenken of u wel welkom bent met uw bedrijfswagen. Bekijk daarom uw emissieklasse van uw bedrijfswagen en controleer of u de stad nog in mag. Er zijn die types milieuzones voor voertuigen die rijden op diesel; geel. groen en paars.
- Emissieklasse 0, 1 of 2: Je bent in geen enkele milieuzone welkom.
- Emissieklasse 3: Je mag gele milieuzones in, maar in groene milieuzones ben je niet welkom.
- Emissieklasse 4 of 5: Je mag groene én gele milieuzones in.
- Emissieklasse 6: Je mag paarse milieuzones in.
Er zijn verschillende varianten van de paarse milieuzone. Sommige zones gelden alleen voor vrachtwagens of autobussen, andere milieuzones gelden voor beide voertuigen. Op het onderbord zie je voor welke voertuigen de zone die je inrijdt geldt.
Vanaf 2025 worden de regels voor milieuzones strenger. Uw bedrijfswagen moet dan minimaal emissieklasse vier of vijf hebben, anders mag u de milieuzones niet in. Vanaf 2025 voeren minimaal 30 steden een zero emissiezone in voor bedrijfswagens. U mag daar dan alleen in als u elektrisch rijdt.
Verbod op verkoop benzine en diesel voertuigen.
Alle nieuwe bedrijfswagens moeten vanaf 2030 emissievrij zijn, vanaf 2035 geldt dit voor heel Europa. Vanaf dat moment komen er dus alleen nog maar nieuwe elektrische bedrijfswagens op de markt. Met deze maatregel wil de Europese Unie in 2050 klimaatneutraal zijn. Certified bedrijfswagens mogen nog wel gekocht of verkocht worden, vanaf 2050 mogen er helemaal geen benzine- en dieselvoertuigen meer de weg op. Iedereen moet dan elektrisch rijden.
BPM tarieven stijgen.
Nu denkt u vast, BPM? die betaal ik als ondernemer toch helemaal niet? Dat klopt, die betaald u nu nog niet. Maar de BPM zit wel in de catalogusprijs en telt dus mee voor de bijtelling van uw bedrijfswagen, mits u deze ook privé rijdt. Vanaf 1 januari 2023 wordt er voor de waarde van de auto gekeken naar de datum van de inschrijving bij de RDW en dus niet bij bij de datum van de tenaamstelling, die meestal later ligt. De BPM wordt dus eerder berekend en dat heeft consequenties voor uw eventuele bijtelling.
Zoals we hiervoor al zeiden, u als ondernemer die uw bedrijfswagen niet privé rijdt betaalde inderdaad tot op heden geen BPM, maar op Prinsjesdag besloten en inmiddels aangenomen door het kabinet.
- Vanaf 1 januari 2025 vervalt de BPM vrijstelling voor ondernemers die een bedrijfswagen met verbrandingsmotor aanschaffen
- De BPM is vanaf dat moment gebaseerd op de werkelijke CO2-uitstoot van het voertuig (is nu een %)
- De BPM afschrijvingstabel gaat van 5 naar 25 jaar
- De wegenbelasting gaat vanaf januari 2025 met 15% omhoog
- De prijsstijging = €66,91 euro per gram CO2
Het goede nieuws hier is dat elektrische bedrijfswagens vrijgesteld blijven van BPM!
Welke keuze heeft u?
- Gewoon' BPM betalen in 2025
- Kopen en registreren in 2024 (deze auto valt onder het huidige BPM beleid)
- Kiezen voor een elektrische oplossing
*Voor eventuele fouten of onvolledigheid aanvaardt Van Mossel Mercedes-Benz Vans & Trucks B.V. geen aansprakelijkheid.